Startup online vállalkozási ötletek
A startup online vállalkozási ötletekről szóló cikk elolvasása megközelitőleg 15 percet vesz igénybe. Lehet, hogy tartlamaz egy csomó olyan információt is, amelyet a startup vállalkozások és az online startup vállalkozási ötletek ismerői már jól ismernek. De azért remélem tudok néhány új dolgot is mondani. A példák között pedig lesz néhány olyan startup online vállalkozási ötlet, amely több olvasó számára is újdoságnak számít.
Soha korábban nem volt olyan könnyű vállalkozást indítani, mint az online vállalkozások idejében. Természetesen ez a startup vállalkozásokra is igaz. Azok az emberek 99 százaléka, aki valamilyen vállalkozás indításán gondolkodnak, a nagy ötletre vágynak, a nagy ötletet várják. És ezek általában az online startup vállalkozások.
Igaz, hogy a világ leggyorsabban fejlődő cégei közt sok a startup jellegű cég. De hasonlóan sok a niche, réspiac online vállalkozás, illetve a multi level marketing elven felépült vállalkozás is. Bár ezeknek a vállalkozási tipusoknak gyakorlatilag nem sok közös vonása van. Mégis aránylag sok startup online vállalkozási ötlet egyben réspiacon is megvalósítható, mint niche vállalkozás, ami bizony nagymértékban növeli a sikere esélyességét.
A niche vállalkozás ugyanis nem csak azt jelenti, hogy csökken a potenciális vásárlók száma, mivel csökken a piac nagysága, hanem egyben azt is, hogy csökken a konkurencia. Nem meglepő, hogy most, az internetes online vállalkozási ötletek történelmének közel két évtizedes multja után is még aránylag sok niche vállalkozási ötlet található. Olyan niche online vállalkozási ötlet, amelynek munkájára reális igény van, de ugyanakkor alig van konkurenciája, vagy az online vállalkozási ötlettel teljesen konkurenciamentes területre lépünk be.
A startup vállalkozás jellegzetességei
Az internetes gazdaság fejlődése a leggyorsabb az Amerikai Egyesült Államokban. Nem csoda, hogy az ehhez a gazdasági ághoz köthető új kifejezések, szakszavak is elsősorban erről a területről, az angol nyelvterületröl erednek. A leggyakrabban megtalálható ezek a kifejezések magyar megfelelője is, de sok esetben az emberek úgy érzik, a magyar megfelelő nem teljes egészében fedi le az eredeti kifejezés jelentését.
Így van ez a startup vállalkozási ötletek és a startup vállalkozások esetében is. Startup vállalkozás alatt elsősorban olyan vállalkozásokat értünk, amelyek kicsiben kezdhetőek de világcégé nőhetik ki magukat. A startup vállalkozások tehát elsősorban azok a cégek, amelyeket, egy kis zsargonnal élve, egyedül dolgozva a garázsbol elkezdhetünk, hogy azután a cégünk tevékenysége az egész világot behállóza Az online startup vállalkozások még ennél is többet kinálnak: Startup online vállalkozást szinte teljesen pénz nélkül, mindössze egy internetes kapcsolattal rendelkező készülékkel bárhonnan elkezdhetünk. Hogy azután mi lesz belőle az rajtunk múlik. Startup online vállalkozás akár világcéggé is kinőheti magát. Gondoljuk csak el, hogy a Facebook is egy startup online cég. Ma már nem csak hogy gazdaságilag jelentős, hanem a gazdaság irányítására is meghatározó jelleggel bir.
És ami a legfontosabb, a gazdaság fejlődése egyre inkább arra utal, hogy a Facebook és a hozzá hasonló, részben még meg sem született cégek a gazdaság fejlődésének irányítói lesznek. A klasszikus reklám helyét ugyanis mindinkább átveszik azok a gazdasági bejegyzések, amelyeket a közösségi oldalak kínálnak az olvasoknak. Semmitmondó üres hirdetési pufogtatások helyett egyszerű, érthető, de szakmailag megalapozott állításokkal hívják fel a figyelmet a gazdasági élet egyes szereplőire, termékekre, vagy szolgáltatásokra. A fogyasztó szava számít és az online vállalkozási ötletek megvalósításának mind jelentősebb része éppen a fogyasztók vélemény-nyilvánítására épülnek.
Startup vállalkozás indítási költségei
Az internet gazdasági lehetőségei előtti időszakban egy-egy vállalkozás indításának lehetőségében meghatározó szerepe volt a tulajdonosi kör pénzügyi lehetőségeinek. Ezzel magyarázható, hogy annyi ötlet megvalósítása csak beruházók pénzeinek igénybevételével, mint részvénytársaságok valósulhattak meg. Ez elsősorban a nagyobb értéket képviselő termékek előállítására irányuló gazdaságra volt jellemző. Ezért is volt sokszor az, hogy egy-egy kitűnő ötlet megvalósítására évek voltak szükségesek.
De nem csak a beruházó pénze volt a meghatározó. Szükség volt az energiaforrás, a gépek és felszerelés fejlesztésére is.Gondoljunk csak bele: Bíró László József, spanyolul Ladislao José Biro (született: Schweiger László József, Budapest, Terézváros, 1899. szeptember 29. – Buenos Aires, 1985. október 24.) magyar újságíró, festőművész, feltaláló 1930-ban találta fel a mosógépet, de a mosógépek elterjedéséhez a vízvezetékrendszer és villanyáram rendszer kiépülésére is szükség volt. Egyértelműen fontos háztartási gépnek csak az 1970-es évektől tarthatjuk. (Bíró László József születésnapját Argentínában a Feltalálók Napjaként ünneplik).
Egy-egy klasszikus termelési vállalkozás startup vállalat formájában történő beindítása rendszerint néhány million forintba kerül. És ezzel a költséggel legfeljebb a bemutató darabokat lehet előállítani, amivel azután az induló vállalkozó és az ötletadó tovább dolgozhat, hogy megteremtse az előállítás és a gyártás folyamatához szükséges feltételeket. A pénz és más feltételek hiánya miatt tíz ilyen startup ötletből legfeljebb egy fut be. És a vállalkozás megvalósítási ideje sem rövid. A leggyakrabban évtizedekről beszélhetünk. Persze vannak kivételek is: Jánosi Marcell a magyar hardveripar Rubik Ernője: ugyanabban az évben, 1974-ben, amikor Rubik előállt a bűvös kockával, Jánosi feltalálta a három hüvelykes flopilemezt, és ezzel örökre beírta magát a számítógépes perifériák történelmébe. Jánosi Marcell (Budapest, 1931. december 5. – 2011. július) gépészmérnök, konstruktőr. A mikroflopi feltalálója. Az MCD típusú hajlékonylemezt a Budapesti Rádiótechnikai Gyárban (BRG) fejlesztette ki. A microfloppy megjelenését követően a japán gyárak már sokmilliós tételekben készítették a floppyt és hatalmas pénzeket kerestek (Panasonic, TDK, Sonny…) Csak Jánosi Marcell nem tudott belőle milliomos lenni és a Magyar Állam nem kapott semmit, mert a feltaláló segítése helyett jogvitát gerjesztettek és igyekeztek megkerülni a feltalálót.
Tehát ha nem rendelkezel néhány tíz millió forinttal, hiába jön el az ipari termelésre épülő nagy ötlet, nem tudod majd megvalósítani. Ezt érdemes figyelembe venni és inkább az online startup vállalkozási ötletek kutatásán dolgozzál, mint hogy az egyszerű nagy találmányon törd a fejed, amely startup vállalkozás létrehozását eredményezheti.
Pénz nélkül indítható startup vállalkozások
Egészen más a helyzet az internetes vállalkozási ötletekkel. Az online startup vállalkozási ötleteket a legtöbb esetben pénz nélkül tudod megvalósítani. És azoknál az eseteknél, amikor szükség is van valamennyi tőkére, rendszerint csak kevés beruházással el tudod kezdeni a vállalkozást, nem kell hozzá sem helyiség, sem speciális gép, vagy felszerelés. Ezért érdemes inkább az online startup ötletek esetében a nagy ötletre várni.
Másik nagy előnye ezeknek az ötleteknek, hogy ugyanazzal a felszereléssel akár 2-3 online vállalkozási ötletet is indíthatsz, tehát több lábon tudsz állni, annélkül, hogy több különböző felszerelést kellene biztosítanod. A több lábon állás pedig gazdasági szempontból nagyon fontos. Persze ilyen esetben jó arra gondolni, hogy eltérő internetes vállalkozási ötletek megvalósításán dolgozz, mert a rokon vállalkozások esetében a gazdasági hullámvölgyre is ugyanabban az időben számíthatsz. De ha az online startup vállalkozási ötleted célközönsége eltérő és maga a munka is eltér valamelyest, a gazdasági hullámvölgyek sokkal kevésbé esnek ugyanarra az időre és kevésbé rázzák meg a vállalkozásaidat. Azt azért nem ajánlom, hogy túl sok vállalkozásba kezdjél egyidőben mert az nagyon megosztja az erődet. Két-három megfelelő online vállalkozási ötlet, amelyek közül egy még a startup vállalkozások jellegét is magán viseli, minden nagyobb gazdasági krízisnek ellen tud állni, csökkenti a krízis okozta károkat és lehetőságet biztosít a gyors újraindulásra, gazdasági felépülésre is.
Meg kell még említeni, hogy az online stratup vállalkozások szinte kockázat nélkül vezethetők. Így, hacsak nem csinálsz feleslegesen nagy beruházásokat, nem veszel fel idő előtt embereket, minden kockázat nélkül tud a vállalkozásod fejlődni. Megéri tehát keresni, kutatni a megfelelő startup online vállalkozási ötletet.
User generated content startup vállalkozások
Az user generated content vállalkozások, vagyis azok a vállalkozások, ahol maguk a felhasználók állítják elő az internetes tartalmat az internetes világ egy egészen újszerű vállalkozási csoportját képezik. Jellegük és eredményük alapján sorolhatóak az online startup vállalkozási ötletek közé. Az online internetes vállalkozások esetében ugyanis sokszor az a probléma, hogy a vállalkozónak kell nem is kis mennyiségű anyagot előkészíteni.
Gondolj bele: Egy szakkönyv írása 120 - 150, vagy még több oldal megírását teszi szükségessé. Egy regénynél ennek a mennyiségnek a másfélszeresére számíthatsz. Ha egy ismerkedési oldalt akarsz összehozni, néhány száz ismerkedni vágyó adataival kell rendelkezned még az indulás előtt.
Vannak azonban olyan online vállalkozási ötletek is, amelyek arra alapulnak, hogy a tartalmakat a felhasználók hozzák létre. Ilyen a Facebook is, de még az Instagram és a Pinterest is. És a használók hozzák létre a különböző hirdetőoldalak tartalmát is. Érdekes, hogy azok az online startup vállalkozások, amelyek tartalmát a használók hozzák létre, vagy megbuknak, vagy nagyon komoly gazdasági eredményeket érnek el. Középút szinte nincs is. És itt ne csak a Twitterre, Facebookra és társaira gondolj. Legtöbb látogatót vonzó apróhirdető rendszerek is az user generated content online startup vállalkozások közé sorolhtóak. És ha még egy kicsit a hirdetések tipusán is elgondolkozol, akár a niche, réspiac online vállalkozások jellegével is rendelkezik majd az ötleted, ami után szinte csoda lesz, ha nem lesz eredményes, sikeres vállalkozásod. Ilyen például a használt autók eladását hirdető internetes hirdetőoldal, a nyaralások reklámozására épülő hirdetőoldalak, vagy az ingatlanpiac internetes oldalai.
Niche startup online vállalkozások
Azok az emberek, akik az Interneten dolgozva online vállalkozási ötlet megvalósításával szeretnének pénzt keresni, szinte kivétel nélkül a startup online vállalkozási ötleteket keresik. Ezek a nagy ötletek. Persze az nem igaz, hogy ezek az ötletek munka nélkül termelnek pénzt. Még a legteljesebb autómatizáció mellett is folyamatos ellenőrző és irányító munkára van szükség, ha keresni akarunk. De ez még mindig a legkényelmesebb és legkönyebb munka. Sokak szerint nem is munka, hanem hobbi, vagy szórakozás.
Az online vállalkozási ötletek egy külön csoportja a niche, réspiacra irányuló online vállalkozási ötletek. A réspiacra irányuló ötletekre jellemző, hogy a meglévő, jelentős és relatívan nagy kereslet mellett kisebb konkurencuával kell számolniuk, vagy egyes esetekben egyáltalán nincs konkurenciájuk.
Az online startup vállalkozások nagy előnye a klasszikus startup vállalkozásokkal szemben, hogy mig a startup ötletek megvalósítása rendszerint jelentős pénzbe kerül, addig az online stratup vállalkozások szinte pénz és kockázat nélkül, pusztán a befektetett munkával megvalósíthatóak. És ez a niche startup vállalkozási ötletek hatalmas előnye is.
User generated content jellegű startup online vállalkozási ötletek
Az user generated content vállalkozások azok a vállalkozások, amelyeknél a tartalmat maguk a felhasználók hozzák létre. Ezek a vállalkozások elsőorban akkor érdemelnek külön figyelmet, amikor valaki olyan piacon igyekszik eredményes vállalkozást alapítani, amelyik piac nyelvét nem beszéli, vagy nem beszéli elég jól. A legtöbbször ilyenek a fényképek, grafikai munkák eladását kínáló oldalak. De ha az oldalak beépített fordítórendszerrel rendelkeznek, akkor más jellegű internetes vállalkozás is ebbe a csoportba sorolhatóak. Gondolj csak a Facebookra.
Van rá eset, hogy egy vállalkozási ötlet a startup vállalkozások csoportjába tartozik, de niche vállalkozási ötlet is egyben, vagyis réspiacra irányul. Az ilyen vállalkozás lehet még ez mellett user generated content jellegű is. Mint már mondtam, ilyen például a Facebook is, amely nagyon kicsiben kezdte a munkáját, de világcégi ambiciókkal és lehetőségekkel birt. Niche vállalkozási ötletnek számíthat, mert abban az időben és még ma is alig volt szociális média ötlet. Persze egyrészt ilyen oldalt nehéz létrehozni, másrészt viszont a Facebookot is megelőzte más szociális média. A Facebook nagy előnye volt, hogy felismerte a korábbi hasonló oldalak hibáit és azokat kilüszöbölve betöltött egy űrt. Viszont hasonló űr még ebben a témában is található, de más témában is akad bőven, tehát nagyon is érdemes rászánni 1-2 nap gondolkodást és niche jellegű online startup vállalkozási ötletet keresni, amely még user generated content jellegű is. Mint már mondtam, (és remélem magad is tapasztaltad) a Facebook nagy előnye az is, hogy ennél a rendszernél maguk a felhasználók hozzák létre a tartalmakat. De megfelelő ötlet és arra épülő algoritmus nélkül ezzel nem nőhetett volna ki akkora világcéggé, amekkora ma a Facebook. Gondoljunk csak a Google+ esetére, amely a Google biztosította hatalmas reklámháttér és a beruházott hatalmas mennyiségű pénz ellenére sem tudott a Facebook vetélytársa lenni. Olyannyira nem sikerült ez, hogy a Google meg is szüntette ezt a rendszerét.
Egyszerűsítsd le az online startup vállalkozási ötletedet
A Goggle+ példája igazolja (de ez mellett az internetes vállalkozási ötletek terén sok más példa is található ennek igazolására), hogy rendszerint nem a bonyolult nagy rendszerek a nyerők. Ha van egy ötleted, egyszerűsítsd le az online vállalkozási ötletedet annyira, amennyire csak lehet. Figyeld a felhasználók visszajelzését, azután úgy építsd a rendszert, ahogy az a felhasználóknak megfelel.
Nem csak a sikeresség múlhat ezen. A leegyszerűsített rendszert könnyebb elkészítened, kevesebb pénzből, könnyebben és egyszerűbben lehetsz sikeres kezdő internetes vállalkozó. Azután majd a felhasználók igénye pontosan végigvezet azon az úton, amerre a startup online vállalkozásodat vezetni, fejlesztened kell.
Hogy ez mennyire így van gondold csak el: Sem a Google, sem a Facebook megalkotói nem várták meg, amig az user generated content jellegű stratup online válalkozási ötletüket, amellyel a niche, réspiacot célozták meg, a végsőkig kidolgozzák, hanem amilyen gyorsan és egyszerűen csak lehetett, kiléptek az internet piacára, majd folyamatosan fejlesztették a rendszerüket. Mind a Facebook, mind a Google, a jelenlegi két legdinamikusabban fejlődő internet cég is legalább évente fejleszti a rendszerét.
Startup online vállalkozási ötletek