MENÜ

 

 

Private label rights

Az angol nyelvű piac pár százszor nagyobb, mint a magyar nyelvű piac. Az is fontos, hogy mig az utóbbi években egyes termékeknél, például a zenénél, könyveknél a magyar nyelvű piac egyre kisebb lesz, az angol nyelvű piac dinamikusan növekszik. (Ez nem csak azért van, mert a magyarul beszélő emberek száma fogy, hanem azért is, mert egyre többen tanulnak meg angolul más országokban is. Persze ehhez hozzájárul az is, hogy az angol nyelvű országok lakosainak száma egyre gyorsabban növekszik. De hasonló jelenség figyelhető meg, ha az angol nyelvű termékek piacát összehasonlítjuk a legtöbb 5-10 milliós ország nyelvének piacával). Mig magyarul sokszor csak néhány száz könyvet lehet eladni, addig angolul a több tízezer, vagy százezer eladott példány sem ritka.

Ha digitális írott termékkel többet akarsz keresni, a magyar termékek mellett érdemes az angol termékekre is fokuszálni. De mi van akkor, ha nem tudsz annyira angolul, hogy angolul jelentess meg könyvet? Hat utat választhatsz.

  1. Internetes fordítóprogramot használsz. Ez nem mindig jó. Gondolj bele: például magyarul a húzni és a vonni ugyanazt jelenti. De a huzat és a vonat közt már nagy a különbség. És ez más nyelveknél is hasonló. Ezt a nyelvi specifikusságokat a fordítóprogramok még nem tudták áthidalni, tehát az ilyen programokkal készített fordítónál mindig fennáll a veszély, hogy a fordítás gyenge minőségű, esetleg élvezhetetlen lesz.
  2. Lefordítatod a könyved. Ez nem éppen olcsó megoldás. Az elfogadható szinten fordítók általában 8-12 euróért fordítanak oldalanként. Persze kereshetsz olcsóbb fordítót is, de akkor vállalnod kell a rosz minőség kockázatát. (Csak megjegyzem, hogy a fejlett országokban egy-egy regény minőségi fordítása 20.000 dollárba, vagy ennek tönnszörösébe is kerül).
  3. Keresel egy szellemírót és vele írattatod meg a könyvet. Ezek olyan emberek, akik kisebb összegért hajlandók más neve alatt írni. Az Interneten több százezer szellemírót találhatsz. Pár ezer dollárért megirnak egy 20-200 oldalas könyvet. Persze, a könyv minősége és a kifizetett összeg arányban van. Minél jobb a szellemíró, annál drágább a munkája. És az is gond, hogy ez nem a te könyved. Csak a te neved alatt jelenik meg. Nem a te gondolatod, csak megvetted. De vannak termékek, ahol ez nem okoz gondot: Mondjuk a használati utasításnál szakkönyveknél.
  4. Egy könyvre való idézetet, verseket gyüjtesz össze és azt adod ki. Nagyon sikeres írók is használták ezt a megoldást. Ismert megoldás a filozófusok és a marketingesek körében is.
  5. User generated content megoldást választasz. Ezek olyan rendszerek, ahol maguk a felhasználók készítik a tartalmat. Ilyenek a Facebook, blog és honlapépítő, sokszor ingyenes platformok, hírportálok, de ilyenek a hirdetési oldalak, az „igaz történetek” tipusú oldalak, „jelentesd meg versedet” oldalak, forumok, vitaoldalak. (Ezekkel az oldalakkal megéri külön foglalkozni.)
  6. A Private label right és a hasonló oldalak. Ezek olyan oldalak, amelyek ingyenesen, vagy nagyon kis összegért árulnak kész írott anyagokat különböző jogokkal. Például jogod van a megvett anyag szerzőjeként saját magadat feltüntetni és tovább árulni, akár jelentősebb összegért is. Mondjuk megszerzed ingyen vagy 1-5 dollárért és eladod példányonként 10-60 dollárért.

 

A Private label right tipusú oldalak komoly vállalkozási rendszerek alapjait is képezhetik. Nagyon sok az ingyenesen megszerezhető könyv is. Különböző kifejezések és rövidítések jelzik a megszerzett jogokat is. Van ahol csak azt kapod meg, hogy változtatás nélkül tovább árulod a könyvet és a tiet a teljes bevétel. De van olyan lehetőség is, amikor akár át is írhatod a könyvet, kihagysz részeket, beillesztesz saját részeket, megváltoztatod a címeket és alcímeket, sőt akár a könyv címét is és saját magadat is feltüntetheted szerzőként. Az Internet világában elfogadott röbidítések azonban nem mindig ugyanazokat a jogokat fedik le, ezért ha ilyen anyagot kapsz, vagy töltesz le ingyenesen, mindig meg kell nézned pontosan, hogy milyen jogokat kapsz. Ezt az eladónak fel kell tüntetni a kínált szöveg mellett. (Vigyázni kell, mert vam olyan eset is, amikor a digitális könyvet te ingyen megkapod, de te nem adhatod ajándékba, csak pénzért adhatod el!)

A másik dolog, hogy ezek a digitális könyvek között elég sok a silány minőségű. Nem árt megnézni, hogy ki a szerző. Mindig írd be a szerző nevét a keresőbe (pédául a Google-ba) és nézz utánna, hogy kiről van szó. Hasonlóan a vásárolt vagy kapott írás címét is ellenőrizd a keresőben. Jó ha találsz néhány értékelést, recenziót, de ezek szerzőit is érdemes leellemőrizni.

Hogyan lehet ezekből a könyvekből keresni? Eladhatod valamelyik aukciós oldalon, feltöltheted a digitális termékek eladásával foglalkozó platformokra, vagy készíthetsz egy saját blogot, honlapot, webshopot vagy platformot, ahol tovább árulod a terméket. Akár PLR termékként, akár digitális termékként (ugyanis a PLR termékek közt sokszor valóban jó digitális terméket, írást is lehet találni.) De felkinálhatod azt is, hogy ajándékként adod azoknak, akik felíratkoznak a hírleveledre és megadják az e-mail címüket (persze, csak akkor, ha jogot kaptál arra, hogy a könyvet ingyen is odaadhatod valakinek). Nekik azután hirlevelekben kínálhatod a saját, digitális vagy fizikai termékedet is.

A PLR csoport mellett legtöbbstör az RR és az MRR csoport fordul elő. Az RR, vagyis Rasel Right jogok azt jelentik, hogy te tovább árulhatod a vásárol, vagy akár ingyenesen letöltött könyvet, de a te vevőd már nem árulhatja és nem ajándékozhatja ingyen tovább a könyvet. (Persze az egy példányt lehet valamilyen ajándéktárgyként odaadni valakinek). Az MRR, vagyis a Master Rasell Right azt jelenti, hogy te árulhatod a vásárolt terméket és egyben a vásárolt jogokat is, vagyis a vevőd ugyanúgy tovább értékesítheti a könyvet mint te. De sem az RR, sem az MRR jelzésű termékeknél nem tüntetheted fel magad szerzőként és a termék módosítására se nincs jogod. Sőt, az eredeti szerzőnek arra is joga van, hogy külön jogi szigorításokat vezessen be.

Végezetül: Hol találsz ilyen oldalakat? A legegyszerűbb ha a keresőbe beírod a „private label right” vagy ami még jobb a „free private label right” kifejezéseket. De ha erre nincs kedved vagy időd, nézd meg a plr huste, plr.me, idplr, plr products, plr database oldalakat. Csak írd be ezeket a kifejezéseket a keresődbe.

Azért azt soha ne felejtsd el, hogy bármilyen digitális terméket árulsz, akár saját, akár más termékét, vagy vásárolt, esetleg ingyenesen megszerzett digitális terméket, a sikered mindig attól függ, hogy te milyen eredményesen tudod a termékedet reklámozni.

Megoldás lépésről lépésre

  1. Szerezd meg az anyagot és a kapott jogok értelmében módosítsd, írd át.
  2. Töltsd fel az anyagot egy digitális termékeket árúsító platformra (ha magad szeretnéd otthonról árúsítani, hagyd ki ezt a lépést)
  3. Ha egyedül szeretnéd értékesíteni a könyvet, készíts egy rövid leírást arról, hogy aki meg akarja venni a könyvet, hova és hogyan kell fizetnie (internettes fizetőn keresztül, banki átutalással, postai vagy más pénzküldéssel, emelt díjas SMS-el...). Ha magad árulod a könyvet, ezt a leírást tedd oda minden általad megjelentetett hirdetés után.
  4. Írj bejegyzéseket arról, hogy miért lesz jó annak, aki megveszi a könyvet és reklámozd a terméket az ingyenes hirdető oldalakon és a közösségi médioldalakon (Facebook, Linkedin...)
  5. Ha megfelelő platformon árulod a köynvet, az lehetővé teszi, hogy a vásárló letöltse. Ha magad árulod digitális formában, küld el a fizető vásárlónak a könyvet e-mailen. Ha fizikai formában szeretnéd értékesíteni, küld el valamilyen adathordozón (CD, DVD, pendrive...)

A vállalkozás előnyei

Gyorsan piacra tudsz lépni, a termékre nem kell pénzt költened.

A vállalkozás hátrányai

Az igazán jó PLR tipusú termékeket nem adják ingyen, ezekért fizetni kell. Minél jobb és a piacon minél nagyobb az igény a termékre, a termékért annál többet kér az eladó.

Mennyi a vállalkozás felfutási ideje?

Az első hirdetések megjelenésétől számított 1-2 hét után jelentkezhetnek az első vásárlók. Ezután, ha naponta 20-30 percet szánsz a hirdetésre, folyamatosan növekszik az eladott termékek száma. Mikor a növekedés lassul, kezdj el másik terméket keresni és előkészíteni az eladásra.

Mennyit lehet vele keresni?

Számold ki: Ha csak 5000 példányt eladsz 20 dollárért, 100.000 dollárt keresel. Minden attól függ, milyen anyagot választasz és milyen jól tudsz hirdetni.

Váltás

Ez nem csak azért fontos, hogy tudd, milyen más munkát végezhetsz, ha ez nem sikerül, hanem azért is, hogy tudd, milyen másik online vállalkozást tudsz ezzel párhuzamosan vezetni.

Megfelelő másik online vállalkozások lehetnek a következők:

  • Digitális anyagokat értékesítő szolgálat megszervezése
  • Saját anyagok értékesítése
  • Kis tartalomigényű könyvek kiadása (Amazonon)
  • Írj és adj ki az internetten keresztül értékes könyvet

 

Asztali nézet